felsefenin de, her soyut kavram gibi; evrensel olarak ortaya atilmis ortak bir tanimi yoktur. Kisaca; algilama acisindan; bakis acisi demek; bence, en dogru ve uygun ifade olur. Bu temelde baktigimizda; yasam ve iliski suren her insanoglunun, bir bakis acisi vardir. Bu bakis acilari; tarihi anlamda; ve dunya capinda bilinen akimlari ortaya atan kisilere mahsustur. Herbirimiz, yasam ve iliskilerimizde; bilerek yas da bilmeyerek; bu kisilerin ortaya attigi akimlarin ya direk; ya da karmasik takipcisiyizdir.
Ben sizlere kisaca; Kant'tan sonraki gelismeyi verecegim. Kant'tan sonra felsefe; pozitivizm, existential hermeneutics idealizm ve kritik felsefe olmak uzere dallara ayrilmis; pozitivm; kendi bunyesinde geliserek;logisizm, logical pozitivizm ve dilin linquistics temelinden devam etmistir.
Existential hermaneutics; hem logisizm ile birlesmis; ve phenomonology yi dogurmustur. Existential hermeneutics, kendi icinde ayrilarak Existentializm ve hermeneutics ayriminda; ve genelde deconstruction temelinde bulusmustur.
Bu arada; idealizm, kendi icinde materyalizmi yaratarak; Nihilizm temelli bireyi ortaya atmistir.
Anglo American temelli gelisme ise; pragmatizm ve linquistics uzerine olmustur.
Butun bu akimlar;post modernizme acilan akimlardir. Bu arada; idealizm ile kritik felsefe arasindaki; schopenhauer; daha sonra; neo-kantians ve neo frazians larla birlikte;neo aristotalians ve Thomistleri de unutmamak gerekir.
Bu son saydiklarim, post modernizme girmemektedir. Burdan gelen son akim; popper ve hayek akimidir.
Ilerideki bir yazimda da; evrensel-insan bakis acisinin nasil sekillendigini izah edecegim.
Bu tarihsel felsefi akimlarla ilgili, sorular olursa; detaya girebilirim. Cagimiz 21. yuzyil cagidir. O yuzden, bilhassa Turkiye'de vuku bulan; 18. yuzyil dusunce ve davranislarindan; kurtulmak veya bu dusunce ve davranislari yenilemek isteyenler; butun bu akimlari inceleyerek; en azindan temel bilgiler elde edinmelidirler. Aksi; 18. yuzyilda, cakili kalmak ve her problemi; daha sorunsal bir hale koymaktan baska bir ise yaramaz. Tabi eger, gercekci olmak ve gercekleri tum ciplakligiyla gormek istersek.
No comments:
Post a Comment