Monday, April 26, 2021

Hersey Bu mu?

 Bence, sorun kavram kargasasinda ve kavramlari iyi kavrayamamakta.


Son, sonsuz, sonsuzluk, sonlu, sonluluk
Once, oncesiz, onceli, oncesizlik, oncelilik, oncesi
Sonra,sonrasiz, sonrali, sonrasizlik, sonralilik, sonrasi.
Sure, suresizlik, surelilik, suresiz, sureli.
Surec, sureclilik, surecsizlik, surecsiz.
Suregelen, suregelenlik.
Sonsuz-sonu olmayan, yani sonsuzluk-birisi sifat, digeri ozne. Demekki, ayni kokenli kelimelerin sifati ve oznesi var.

Once, zamana bakalim. Zaman, bir surec.

BIRINCISI BITMIS SUREC, YANI BASLAMIS VE SONLANMIS.-Gecmis zaman.

IKINCISI SUREGELEN-DEVAM EDEN SUREC, YANI BASLAMIS-YA BASLADIGI BELIRTILIR, YA DA BASLADIGI BELIRTILEMEZ-VE BITMEMIS-NE ZAMAN BITECEGI BELIRTILIR, YA DA BELIRTILEMEZ. Bu da gecmiste, baslamis ve devam etmekte olan zaman demek. Turkcede, bu -mekte, -makta ekleriyle ifade edilir. Yani, gitmekteyim veya gitmekte.

Biraz daha aciklarsak; zaman, gecmis, bugun ve gelecek olarak ana temelde uce ayrilir. Bugunun, bir gecmisi bir gelecegi vardir. Gecmis, bugunun oncesi, gelecek te, bugunun sonrasidir. Buradan da anlasilirki, once ve sonra, bir belirtilen zamana gore saptanir.

Oncesizlik, oncesi olmayan anlamina geldigine gore; ifadesi, ilk tir. ILKIN ONCESI YOKTUR. Bu ilkin tarifidir.

Ilkin ne oldugunu sormak icin, olmak fiilini kullanmak gerekir. Buda olusumdur. Dolayisiyle, ilk bir olusumdur. Ilkin, adaylari; tanri, madde, dusunce ve kavramdir.Ilk olusumdan, bahsetmek demek, tanri, madde, dusunce veya kavramin olusumunu izah etmek demektir. Nasil olusmustur? soru budur.

Bunlardan, tanriyi, dusunceyi ve kavrami insanoglu olusturdugu icin, izahi insanoglunun izahidir. Yani, TANRI, DUSUNCE VE KAVRAM INSANOGLU ILE BIRLIKTE OLUSMUSTUR.

Ozaman, geriye birtek madde kalir. Yani, insanoglu maddeyi, olusturmamis, sadece onu algilayarak, kavramlastirmistir. Madde, insanoglundan once vardir. Bura da da sorun, insanoglundan once var olan maddeyi, insanoglundan once ne ortaya koyarsa koysun, bu bilinemez, ya da insanoglundan once var olan herhangibirsey, insanogluna iletemez. Dolayisiyle, madde, insanoglundan once var olmus olsa bile-ki burada madde, insanoglunun kendinden once varligini algiladigi ve kavramlastirdigi herseyin, bir semboludur. Yani, evren, dunya, doga, uzay, deniz, ve bilimum kavramlastirilan cansiz ve canli varliklar.-

Iste insanoglu, kendinden once var olan ve algilayipta kavramlastirdigi, herseyi madde sembolu altinda birlestirmistir. Tabi buna, atomu, atom parca ve parcaciklarini, kimyasal elementleri, havayi, siviyi, gazi, kisaca; kimyasal, fiziksel ve biolojik herturlu yapiyi katmak gerekir.

Gelelim zamana. Zaman da, ayni tanri, dusunce ve kavram gibi, insanoglu tarafindan ortaya konmustur. Insanoglu, zamani kendi icin ortaya koymasina ragmen; dogum, olum ve yasam algisindan dolayi, hem kendi ile birlikte ortaya cikardigi tanriya, hemde kendisinden once olan maddeye, bu zamani uygulamistir. Bunlardan, tanriyi oldurebilir, cunku yasatan kendisidir. Yani, INSANOGLU YOK OLURSA TANRI DA YOK OLACAKTIR. Ya da, dusuncesinde yarattigi tanriya, ihtiyac duymaz ve onu dusuncesinden atarsa, kendi var oldugu halde tanri yok olacaktir. Tanri, ilk olmadigi halde, onu kendinden oncesine de tasidigi icin, maddeyle ilk temelinde ozdeslestirmistir. Yani, kendinden once ilk olan maddeye, kendisi tanriyi rakip yapmistir.

Bilindigi gibi, tanrinin dogumu aranmaktadir, ayni maddenin dogumunun arandigi gibi.

MADDENIN OLUMUNE GELINCE,INSANOGLU YOK OLDUGUNDA, MADDE DEVAM EDIYOR OLSA BILE, BUNU KAVRAM OLARAK KULLANACAK KENDISI OLMADIGINDAN-YENI BIR CANLI TURU CIKIP TA KAVRAM VERMEZSE-MADDE DE INSANOGLUNUN DISINDA BIR CANLI TARAFINDAN IFADE EDILEMEYECEGINDEN, YA DA EDILSE BILE BU IFADENIN INSANOGLUNA AKTARALAMAYACAGINDAN AYNI INSANOGLU OLMADIGI DONEMDEKI DURUMUNU ALACAKTIR.

Burdan da anlasilacagi uzere bu sorular ve cevaplar, kavramlar, madde, dusunce, zaman ve tanri sadece insanogluna ozgudur. Baska bir canliya ozgu olsa bile, bunu insanoglu bilemez.

Aslinda, kendi dahil, hicbir seyi bilemeyecegi gibi-cunku sadece bunlar, insanoglunun basramayacagi ve bosuna ugrastigi konulardir. Bunun sebebi de, insanoglunun ortaya koydugu evrensel dusunce kokeni ve temellerinin yetersizligi, cikmazi ve sorunudur.-ki bunun neden boyle oldugu, benim felsefemin konusudur.- Ne insanoglundan once ne de insanoglundan sonra bu sorular ve cevaplar, kavramlar, madde, tanri, dusunce,zaman, evren v.s. insanoglu icin olmayacaktir. Yine de herseyi, bu kadar aciklamadan sonra ifade etmek gerekirse; bu daha once yazdigim yazidan bir alintidir.

BASLANGIC VE SON DEGIL,ILK; SUREGELEN BIR SURESIZLIK SURECININ ACILIMIDIR. EGER, BIR BASLANGIC VARSA, O BU ACILIMDAN SONRA GELIR VE ACILIMIN KARAKTERINI GOSTERIR.

Acilimda, baslangic olarak; olusum-degisim-donusum-baskalasimdir. Her baskalasim da yeni bir olusum dur. Olusum da bir acilimin baslangicidir. Iste, suregelen suresizlik sureci de budur.-e.i.

Iste bu alinti, ilk olusum ister tanri ister zaman ister madde v.s. ne olarak alinirsa alinsin, gecerlidir.

No comments:

Post a Comment

Tabu donemi-Tabunun yikilisi-Serbestlik/Rahatlik

  Bir bebek; dunyaya geldiginde, hazir ve isleyen bir duzen ve sistemin icine; tabulu rasa olarak dogar. Dogumuyla birlikte; tabularin veris...